زندگی نامـه ی عارف فرزانـه سید رضا شفیعی (لایح )

در سال 1275 هجری شمسی درون روستای استخرپشت ازبخش محروم هزارجریب شـهرستان نکا ، اهنگ کردی شیتی کردم عقلی بردم از خانواده ای مذهبی و متدین و اهل علم وادب ، پسری با هوش و مستعد و با ذوقی متولد شد کـه پدرش مرحوم آقا مـیر شفیع بر حسب علاقه ی وافر بـه ثامن الائمـه و برادر مرحومش کـه دروت روحانیت جامع الشرائط بود وی را سید رضا نامـیدند .

سطوح مقدماتی را درون مکتب خانـه ی زادگاه خویش نزد ملا سید مـهدی آقا نژاد گذراند کـه هوش سرشار و توانایی های بالقوه و بالفعل ذهنی ایشان نظر بسیـاری از صاحب نظران را بـه خود جلب نمود ، ده بهار از زندگی سلیم النفس ایشان نگذشته بود کـه به حوزه ی علمـیه ی بهشـهر رهسپار شدند که تا افتخارب فیض و توشـه برداری از خرمن علم و معرفت حضرت آیت ا.. اهنگ کردی شیتی کردم عقلی بردم العظمـی کوهستانی را درون دوران جوانی و طلبگی ایشان داشته  باشند ، چند سالی درون محضر  معظم له و دیگر اساتید بـه تحصیل و مطالعه و تحقیق پرداختند . اهنگ کردی شیتی کردم عقلی بردم درون حالی کـه آیت الله کوهستانی بـه حوزه ی علمـیه بابل و مشـهد مـهاجرت نمودند ، حدود چهار سال دیگر درون بهشـهر نزد دیگر اساتید بویژه حاج سید محسن نبوی اشرفیب فیض نمودند .

با توجه بـه شـهرت حوزه ی علمـیه ی بهشـهر درون آن زمان درون فراگیری علوم ، درون مجموع حدود شش سال جهد و تلاش وافری را درون کارنامـه ی علمـی خویش درون آن جا ثبت و درج نمودند . سپس جهتب دانش بیشتر ، در  حوزه ی علمـیه ی مدرسه ی مصطفی خان ساری بـه مدت حدود شش سال ضمن ادامـه ی تحصیل بـه تدریس پرداختند . هیچ گاه درون طول عمر گهربار ، مطالعه و تحقیق را فراموش ند . حضور آن برزگ مرد فقید صمدانی درون استخرپشت سبب شد کـه بی سوادی از این محل رخت بربندد ، بطوری کـه اکثر اهالی قاری قرآن و مطلع درون احکام شریعت و صاحب نظر درون وعظ و سخنوری مـی باشند و براحتی هر واقعه ای را درون قالب شعر یـا نثری روان و دل نشین عرضه مـی دارند .

در مدرسه ی مصطفی خان اولین سروده ی خویش را خلق نمودند و در این وادی با دوست دیرینـه ی خود ، مرحوم باکی (شاعر معروف اهل بیت درون مراثی و مدایح ) مباحثه و مصاحبت درسی و شعری خاصی داشتند . درون اوج علم آموزی وی ، پدرش بـه عالم باقی شتافتند و مسؤلیت خطیر زندگی موجب شد کـه به زادگاه خویش برگردند . درون روستای استخرپشت بـه ترویج فرهنگ قرآنی و احکام اسلامـی همت گماشتند و به تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان محل و منطقه پرداختند .

زندگی لایح درون مسیر عشق و کمال و دایره ی علم و عمل و معرفت بود . درون تمام احوال درون راستایب رضایت حق تعالی و در اندیشـه ی فضائل انسانی و کمالات روحی و معنوی بودند . افکارش درون جهت اصلاح و تهذیب نفس بود ، لذا درون مـیان مردم محبوبیت زیـادی داشتند . وعظ و خطابه ی ایشان شور و شوق وصف ناپذیری درون مستمعین ایجاد مـی کرد و آنـها را مجذوب و مفتون خود مـی ساخت .

لایح هر گاه نام امام حسین (ع) را مـی شنید ، اشک از چشمانش جاری مـی شد . هم چنین بـه اطرافیـان توصیـه مـی د ذکر حادثه ی عاشورا و مظلومـیت عصمت و طهارت را مد نظر داشته باشند و از یـاد آنان غافل نشوند . بـه واسطه ی حضور معنوی و دعاهای خاص و مدیریت و درایت مرحوم شفیعی هیچ گاه مردم روستای استخرشت قوانین ارباب و رعیتی را بـه خود ندیده هست و هیچ دزد و چپاولگری نتوانست درون زمانی کـه هر حقی باطل و هر باطلی حق جلوه مـی کرد و ابرهای سیـاه ظلم و جور حاکمان درون گستره ی ایران سرافراز سایـه افکنده بود ، شامل حال مردم این دیـار گردد.

شاعر ارزشمند سید رضا شفیعی ، با بانویی متدین و پرهیزگار بـه نام سیده خاور باقری (مادر برزگ مادری اینجانب ) کـه از خانواده ای بزرگ (خاندان باقری ) بود ، ازدواج نمودند کـه ثمره ی این ازدواج سه پسر ، بـه نام های زنده یـاد حاج مـیرشفیع - زنده یـاد حاج سید تقی - سیدعلی و سه ، بـه نام های حاجیـه سیده خدیجه (همسر حاج غلام حسین فلاح سارمـی ) - حاجیـه سیده رقیـه (همسر حاج جعفر کاظمـی شیتی ) و مادر عزیزم حاجیـه سیده بلقیس (همسر حاج سید حسین مـیری استخرپشتی ) بوده هست که درون پرهیزگاری و پارسایی کم نظیرند . روان شاد حاج مـیرشفیع  و آقا سید علی درون زهد و ورع - شادروان حاج سیدتقی ، درون وعظ و خطابه شـهره هستند و انش مطلع بـه احکام شریعت آسمانی و مبلغی توانمند درون جمع بانوان ، محسوب مـی شوند .

به جهت مدیحه سرایی والای ایشان و ایمان قلبی ، مورد توجه اولیـای دین قرار گرفته بودند و از نظر تقوی و پارسایی مورد احترام همگان بودند . درون سال 1391 مجموعه مراثی و مدایح درون وصف واقعه ی عاشورای زنده یـاد  سید رضا شفیعی استخرپشتی ، تحت عنوان ثارالحسین (ع) بـه کوشش و اهتمام دو صاحب نظر درون امور دینی و مذهبی ، جناب آقای مـهندس حاج سید حسین باقری و با همکاری ادیب ارزشمند حاج سید حسین مـیر ی (ابوی گرامـی این جانب ) و مساعدت دیگر بستگان ، چاپ و نشر گردید . ( نام کتاب مذکور درون زمان حیـات آن عاشق ابا عبدا... الحسین علیـه السلام  توسط آن عارف و سالک کم نظیر مشخص شده بود )

روح عرشی و ملکوتی این عالم وارسته درون تابستان سال 1342  (1342/6/26) هجری شمسی بـه ملکوت اعلی پیوست و جسم مطهرشان درون آرامگاه روستای استخرپشت کـه خود واقف آن بودند بـه خاک سپرده شد .

مدارج و مراتب علمـی فاضل اندیشمند سید رضا شفیعی 

در موعظه کمال صداقت را داشتند ، درون علوم فقه و اصول ، حدیث و کلام آشنایی داشتند و بر ادبیـات فارسی و عربی تسلط کامل و در سرودن شعر بی نـهایت ماهر بودند و قریحه ی شعری سرشار و طبعی روان و سوزان داشتند . درون وادی شعر و شاعری تخلص لایح را برگزیدند .

لایح درون اصطلاح لغوی ، معنای آشکار و هویدا را داراست و در اصطلاح عرفانی از منظر عرفا ، صادق و دور از ریـاست کـه در کتاب کشف الاسرار مـیبدی ( تفسیری عرفانی از قرآن کریم ) و تفسیر کشاف زمخشری از آن نام شده هست . اگر بیشتر غور کنیم ، لایح مـی تواند معنای آشکار کننده و درخشان را داشته باشد و از آن جا کـه بر اساس فهم ، از آموزه های شعری لایح کـه زمـینـه ی عرفان مسلک درون ایشان وجود داشته هست ، مقصود لایح از انتخاب این واژه بـه عنوان تخلص ، ادای دین درون حد بضاعت خود ، جهت نشان اسرار الهی و غایت آن گشودن حجاب بین خود و خدای خویش به منظور رسیدن بـه قرب حضرت دوست بوده هست .

لایح سروده های خویش را درون قالب های مختلف از جمله قصیده ، غزل ، مثنوی ، چهار پاره ، بحر طویل و نثر مسجع بـه صورت مراثی و مدایح درون شأن چهارده معصوم بـه خصوص حضرت محمد (ص) ، حضرت امام علی (ع) ، حضرت زهرا (س) ، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ، حضرت امام حسن (ع) ، حضرت امام سجاد (ع) ، حضرت امام موسی بن جعفر (ع) ، حضرت امام رضا (ع) و شـهدای صحرای کربلا از جمله حضرت ابوالفضل العباس (ع) ، حضرت علی اکبر (ع) ، حضرت قاسم بن حسن (ع) ، حضرت علی اصغر (ع) ، اسماعیل ذبیح الله ، حر بن یزید ریـاحی و همچنین واقعه ی اسارت بردن اهل بیت سیدالشـهدا ، مانند مصیبت های وارده بر حضرت زینب (س) ، حضرت رقیـه (س) ، حضرت سکینـه (س) و درد نامـه اهل بیت درون شام ، اربعین حسینی ، اذکار راهب درون دیر ، دیدن سهل ساعدی و نامـه ی حضرت فاطمـه ی صغری (س ) بـه باب الحوائج را با واژه هایی درون خور فهم و درک ارزانی داشته هست .

ادیب ارزشمند (لایح ) درون مورد وداع حضرت و قتلگاه شـهدا ، بویژه شیر آوردن به منظور علی اصغر (ع) ، مناجات و حدیث اهلا ، ظهور امام زمان (عجل ا.. ) ، حضور جابر ابن عبدا... بـه کربلا ، مرثیـه ی مسلم بن عقیل ، ماه صفر ، مدح و مصیبت خمسه ی طیبه درون قالب شعر قلم فرسایی کرده هست .

لایح درون دوران جوانی بویژه درون فصول سرد سال کـه زمان کار و کشاورزی نبود ، جهت علم آموزی درون محضر بزرگان منطقه و شـهرستان های هم جوار ، مسافرت هایی داشتند و یـا آن کـه جهت تحقیق و مطالعه ی بیشتر ، بـه تعبیر امروزی به منظور فرصت های مطالعاتی ، درون حوزه های مختلف از جمله شـهرستان های مشـهد و قم رحل اقامت مـی گزیدند .

روزگاری کـه علامـه ی فقید ، سالک کوی حضرت دوست ، آیت ا... حاج شیخ حسن طبرسی (ره) از دیـار علم و فقاهت نجف اشرف بـه زادگاه خویش رجعت نمودند ، لایح از محضر ایشان درون وادی علم و معرفت بهره ها بردند و در طول زندگی گهربار خود واژه ی استاد را درون شأن ایشان بکار مـی بردند و احترام ویژه ای به منظور آن دانشمند فرزانـه قائل بودند .

فاضل اندیشمند سید رضا شفیعی ، درون آموختن علوم جدید ، سعی و تلاش وافری داشتند . درون فهماندن مطاع و در فهمـیدن مطیع بودند ، آن جا کـه آموخت عمـیق و آن جا کـه آموزاند بلیغ بودند ، درون فرصت های مطالعاتی بـه تحصیل ریـاضی و نجوم همت گماشتند ، بطوری کـه مساحی اراضی از طریق تبدیل بـه چند اشکال هندسی مختلف و همچنین با استفاده از روش های مثلثاتی را اولین بار درون منطقه ارائه نمودند . درون کنار تحصیل درون موضوعات دینی و مذهبی ، ریـاضی و نجوم بـه مطالعه ی کتاب هایی درون زمـینـه ی پزشکی ، بهداشتی ، کشاورزی و داروهای گیـاهی علاقه ی وافری داشتند که تا آن جا کـه اثرات گیـاهان دارویی و چگونگی استفاده از آنان را بـه بیماران توصیـه مـی نمودند .

عارف کوی عشق (شفیعی استخرپشتی ) از افلاک و آسمان ها درون اشعار خویش ، مضامـینی همچون معنای واقعی ، نماد کثرت ، مفهوم معنوی یعنی درون مقام حضور و قرب الهی و ملکوتی بودن آن را مد نظر داشته هست .

آن چه از وعظ و خطابه و دست نوشته های لایح استنباط مـی شود ایشان اطلاعات جامع و کافی از دیدگاه های دانشمندان اسلامـی و دیگر بلاد را داشته اند و جمع بین عقل و شرع را سند قرار مـی دادند .

سالک کوی دوست ، لایح بـه عنوان محققی ژرف اندیش درون باره ی منظومـه ی شمسی ، کهکشان راه شیری ، سیـارات و ستارگان مطالعات عمـیقی داشته اند و واژه ی آسمان را علاوه بر موهبات مادی و خیر و برکات ، امری معنوی به منظور نزدیکی بـه حق مـی دانستند . معتقد بودند افلاک و آسمان ها به منظور سلوک امر و تدبیر عالم و هم چنین منزل گاه و مسیری به منظور فرشتگان باری تعالی مـی باشند کـه از طریق آن امر الهی جریـان مـی یـابد و ملائک امر خدا را بـه زمـین مـی آورند و آن را امری فراتر از شناخت محدود بشری مـی دانستند .

لایح عارفی هست که به منظور هفت آسمان و نـه فلک درون ابیـات خویش ابعاد روحانی آن را درون نظر داشتند و تفسیر ایشان ازهفت آسمان بـه عوالم روحی مربوط مـی شد کـه عبارتند از : اهنگ کردی شیتی کردم عقلی بردم ( عالم ملکوت - عالم نفس - عالم قلب - عالم عقل - عالم سر - عالم روح - عالم خفا )

بکار بردن واژه هایی هم چون سماوات ، افلاک ، ستارگان ، سیـارات ، نصف النـهار ، نـه فلک ، هفت آسمان ، خسوف ،وف ، چرخ گردون ، برج ، عرش ، کرسی ، ارضون و ..... درون اشعار بـه معنای واقعی و جایگاه علمـی نشان دهنده ی مطالعه ی دقیق و وسیع لایح درون خصوص علم نجوم مـی باشد .

در ضمـیر درونی لایح زمـینـه ی از علم و معرفت وجود داشته هست ، بطوری کـه علاوه بر علم سماوات ، تفاوت های شمس و قمر ، حرکت های وضعی و انتقالی زمـین ، حرکت های زمـین و ماه ، چگونگی ایجاد شب و روز ، ماه و سال ، انواع آب و هوا و اقلیم های متفاوت ، ایجاد جذر و مد ، اشکال مختلف ماه درون آسمان از بدر و هلال و محاق ، شناسایی اول ماه ، تشخیص جهت های جغرافیـایی ، ایجادوف و خسوف ، بـه حجابات ، عالم معنی ، لاهوت و ناسوت ، رجعت بـه قرب الهی ، برانگیخته شدن درون روز حساب و سیر عرفانی نیز نظر داشتند .

فاضل دانش پژو سید رضا شفیعی (ره) درون کتب ادبی و عرفانی بسیـاری تحقیق و تفحص نمودند ، از جمله : آثار نظامـی گنجوی ( بویژه مخزن الاسرار ) - آثار خواجه عبدا... انصاری ( بویژه مناجات نامـه و الهی نامـه ) - آثار عطار نیشابوری ( بویژه تذکرة الاولیـا ، الهی نامـه و منطق الطیر ) - آثار مولوی ( بویژه دیوان شمس ، مثنوی معنوی و فیـه ما فیـه ) - گلستان و بوستان سعدی - شاه نامـه ی فردوسی - دیوان حافظ - آثار غزالی ( بویژه کیمـیای سعادت ) - اخلاق ناصری - آثار اقبال لاهوری - تاریخ بیـهقی و .......

سید رضا شفیعی (قدس سره شریف ) ، درون تاریخ ادیـان ، تاریخ اسلام و تاریخ شیعه ی جعفری بخصوص موضوع اخلاقیـات درون ملل و مذاهب گوناگون مطالعات فراگیری داشته هست و بـه مطالعه ی نـهج الفصاحه عشق مـی ورزید ، حافظ صحیفه ی سجادیـه بوده اند بـه جرأت مـی توان گفتی از نزدیکان وجود ندارد کـه شاهد دعا های لایح با حالت محزون نباشد کـه منقلب نگردیده باشد ، درون هنگام نماز و دعا آن چنان از عوالم مادی و ظواهر دنیوی دور بود گویی ابعاد روحانی آن وجود شریف از کالبد مادی عروج نموده هست .

دانشمند فرزانـه ، شاعر اهل بیت ( لایح استخرپشتی ) بیشتر کتب تفسیر که تا آن زمان را از جمله تفسیر مجمع البیـان ، تقسیر کشاف زمخشری ، کشف الاسرار مـیبدی و ......را مطالعه نمودند و در علم حدیث آن قدر مـهارت داشتند کـه دلایل و براهین عقلی و شرعی درون اشعار ایشان بر اساس روایـات و احادیث معتبر استوار هست .

صفات و ویژگی های اخلاقی سالک کوی عشق لایح استخرپشتی

حجت الاسلام کربلایی سیدرضا شفیعی ، اهل ذوق و تألیف ، تحقیق و پژوهش ، تهجد و شب زنده داری ، پرهیز از تظاهر بـه زهد و پارسایی ، دارای مکارم بلند اخلاقی و همچنین خوش اخلاق و خوش نام بودند . بـه قرائت قرآن عشق مـی ورزیدند و با قرآن مأنوس بودند . اگر درون شأن آن وجود شریف اعلام نمایم کـه حافظ قرآن بوده هست ، گزاف نگفته ام ، هم چنین آن قدر با نـهج البلاغه خو گرفته بود کـه برای هر موضوعی درون جوانب مختلف درس هایی از آن به منظور مؤمنان بیـان مـی د کـه برای هر صاحب نظری تازداشت و لایـه ای دیگر از مضامـین بلند اخلاقی ، اجتماعی آن را هویدا مـی د . 

توجه بـه نشر مبانی دین خدا و احیـای حقایق ایمان ، زنده جان ها ، جاری ساختن خون حماسه ی حسینی ، ذکر صفات اسلامـی ا ، فضایل اخلاقی ، خصلت های پاک انسانی ، آداب و رفتار پیشوایـان ، آزادگی و آزادمردی ، فتوت و جوان مردی ، فداکاری و ایثارگری ، محبت و عشق عمـیق بـه خاندان عصمت و طهارت ، مجاهدت و رشادت درون آموزه های شعری لایح بـه وضوح عیـان هست .

لایح معتقد بودند کـه عشق بـه اهل بیت حتما در تمام وجود جسمانی و معنوی مؤمن آشکار و محرز باشد و تنـها راه سعادت بشر را درون عشق و محبت بـه خاندان امام علی (ع) مـی دانستند و مغفرت درون یوم الحساب را بدون مـهر علوی غیر ممکن مـی دانستند و به همـین دلیل وقتی مرثیـه ی حماسه ی کربلا را مـی سرودند ، چنان شور و حالی داشتند کـه اعتقاد قلبی او بـه وضوح پدیدار بود و در هنگام خواندن آن حاضران را از عالم خاکی بـه عالم معنوی سوق مـی دادند .

آن ادیب فرزانـه ( حجت الاسلام شفیعی استخرپشتی ) از خواهش های نفسانی ، کبر و غرور ، تعلقات مادی و دنیوی ، تملق گویی پرهیز داشتند و از نظر تقوی و پارسایی زبان زد خاص و عام بودند . درون نماز بسیـار خضوع و خشوع داشتند و عاشق مناجات درون دل شب بودند . از نماز اول وقت ، قرائت قرآن ، نوافل و ذکر دعا هیچ گاه غافل نبودند .

در پرهیزگاری لایح همـین بس کـه اگر چنانچه درون جمعی غیبت دیگران مطرح مـی شد ، بعد از امر بـه معروف و نـهی از منکر درون صورت ادامـه ی غیبت جلسه را ترک مـی د . درون منطقه بـه عنوان داور و قاضی بـه حل و فصل اختلافات بر اساس شرع مقدس اسلام مـی پرداختند و حتی درون نزاع حکم اسلامـی را عنوان و دیـه را مشخص مـی نمودند . که تا آن جا کـه حکمش فصل الخطاب و فصل اام بود .

اهل وعظ و خطابه و منبر بودند و همـیشـه تأکید داشتند واعظ حقیقی خداوند جان آفرین هست . از راه تبلیغ و وعظ و ارشاد درون جهت رفع مشکلات مردم منطقه تلاش وافری داشتند و رابطه اش با مردم بسیـار نزدیک و صمـیمـی بود و قولش بر همـه حجت تام بود . اگر حکم شرعی را بیـان مـی داشتند و یـا نقلی را مطرح مـی د ، همـه از صیمـیم قلب صادقانـه ، خالصانـه و خاضعانـه  مـی پذیرفتند و ایشان آیینـه ی تمام نمای این سخن بودند :                            هرچه از دل برآید       لاجرم بر دل نشیند

لایح روحیـه ی مردم داری و انسان دوستی داشتند . عموم خلایق از فقرا و اغنیـا و ضعفا بـه ایشان علاقه مند بودند . چون از وجود با کفایتش بهره های فراوان و از حضور ایشان استفاده های شایـان مـی بردند . حق مظلوم را از ظالم بـه هر طریقی مـی ستاندند ، درون داوری صراحت لهجه داشتند و فقط بر اساس احکام شریعت حکم مـی د . بـه راستی او نوری تابان و شمعی درخشان بودند .

شاعر اهل بیت ( لایح ) اکثر اوقات خود را بعد از کار و تلاش ، صرف مطالعه و سرودن شعر ، مدح و مناجات و عبادات مـی د و شوقی وصف ناپذیر بـه عتبات عالیـات داشتند . بـه همـین سبب محبوبیت فراوانی نزد خاص و عام پیدا کرده بودند و با این وجود زندگی ایشان بسیـار ساده و از هر گونـه تشریفات و تجملات بدور بود . درون پای بندی بـه اجرای احکام اسلامـی محکم و استوار بود ، درون عامل بودن بـه فرائض و احکام شرعی گوی سبقت را از همگان مـی ربودند که تا آن جا کـه سخن از خمس ، زکات و وقف مـی د ، بـه گواهی شاهدان خود عامل بـه آن بودند .

زنده یـاد کربلایی سید رضا شفیعی هیچ گاه درون طول عمر با برکت خویش از وجوهات شرعی استفاده ند . هر چند درون مسیر تبلیغ شریعت اثرگذار و پر تلاش بودند ، اما عقیده داشتند که تا زمانی کـه توان دارم همراه وظیفه ی شرعی و دینی ، بـه امور شرعیـه و ترویج فرهنگ قرآنی همت خواهم گماشت و از درآمد و دسترنج خویش روزگار مـی گذرانم .

لایح استخرپشتی کار را جوهره ی آدمـی مـی دانستند . آن سالک کوی عشق بـه عنوان پدر معنوی اهالی ، درون عمران و آبادانی محل کوشا بودند ، درون ساخت ، پل ، راه ، خیـابان ، کوچه ، مسجد و حسینیـه پیشگام بودند و با کار درون ساخت و ساز ، همراه دیگران ، هنگامـی کـه عرق از گونـه های مبارکش جاری مـی شد ، به  داستان های پیـامبر درون صدر اسلام درون باره ی غزوات و رشادت های امام علی (ع) اشاره مـی د که تا آموزه های دینی ، همراه با درک و فهم درون بین عموم جاری و ساری گردد .

خلوص طینت و صفای نیت از مکارم اخلاقی آن عارف کم نظیر بود . وی هیچ گاه بـه عشق مجازی فکر ند ، اشعار ایشان درون وصف خاندان عصمت و طهارت بوده کـه دارای مضامـین بلند دینی ، دلدادگی و آزادگی هست . بـه همـین سبب دیوان وی آکنده از قصاید و قطعات و غزلیـات درون مدح و ثنای معصومـین هست .

در خصوص ارتباط باطنی با ائمـه و معصومـین درون خواب و رؤیـا برخی از فرزندان و نزدیکان اشاراتی دارند کـه بنا بـه وصیت لایح از ذکر آنـها درون این مقال خودداری مـی گردد .

از ویژگی های بارز و برجسته ی حجت الاسلام کربلایی سید رضا شفیعی این هست که بـه عنوان شیعه ی واقعی درون انتظار ظهور امام زمان (عج) بـه سر مـی بردند و مدام از خداوند مـی خواستند که تا توفیق ظهور آقا را درون طول عمر بـه ایشان عطا فرمایند . درون این راستا از غروب پنج شنبه که تا غروب جمعه حالتی خاص داشتند و برزمزمـه های انتظار .......

خاطرات لایح درون محفل برزگان علم و ادب

در یکی از مراسم بزرگ آن زمان درون ساری لایح درون جمع فضلا ، علما و تحصیل کردگان ادبیـات فارسی و عربی شعر حدیثا را با دم گرم و آهنگ سوزان خود قرائت نمودند کـه تحسین حاضران را بـه همراه داشت  ، یکی از برزگان اهل علم و معرفت (آیت الله دارابکلایی بزرگ ) درون هنگام قرائت چند بیت پایـانی درون حالی کـه اشک از گونـه هایش جاری بود فرمودند : (ای سید چنان سرودی گویـا خود درون آن محفل حضور داشتی )

عالم اندیشمند ، عارف کوی عشق ، حضرت آیت الله حاج شیخ حسن طبرسی سوچلمایی (قدس سره الشریف) بعد از شنیدن بحر طویل مدح و مصیبت خمسه ی طیبه ی لایح فرمایشی بـه این مضمون داشتند : ((کربلایی آقا برار مطمئن باشید کـه در زمان سرودن فرشتگان بـه یـاری زبان و قلمت شتافتند )) - (نام مستعار حجت الاسلام سید رضا شفیعی ، آقا برار بوده هست . کـه آیت الله طبرسی بـه دلیل نزدیکی و صمـیمـی بودن لایح را بـه نامـی کـه از کودکی مشـهور بود نام مـی بردند . )

پس از بازگشت سراسر افتخار عالم وارسته ، فقیـه عالیقدر ، علامـه حضرت آیت ا... العظمـی کوهستانی از نجف اشرف ، مدیحه سرا و شاعر فاضل اهل بیت روان شاد سید رضا شفیعی چند باری بـه محضر استاد خویش شرفیـاب شدند که تا آن کـه در یکی از این دیدارها بنا بـه فرمایش استادش دو سروده ی خویش را عرضه داشتند بـه نقلی : یکی (زبان حال حضرت امام حسین علیـه السلام با ش حضرت زینب سلام ا...) و دیگری (شرح حال حضرت امام زین العابدین علیـه السلام درون شام ) را درون جمع عاشقان سید الشـهدا قرائت نمودند . کـه ضمن ایجاد حزن و اندوه خارج از وصف درون معظم له ، مورد تحسین استاد خویش قرار گرفتند و آن عارف کوی عشق لایح را بـه ادامـه ی اه کـه همان نشر و ترویج حماسه ی حسینی بود دعوت نمودند و در حق ایشان درون درگاه حضرت احدیت دعا نمودند کـه شور و شعف مضاعفی درون لایح به منظور ادامـه ی مسیر ایجاد نمودند . (مضامـین این دو سروده نشان مـی دهد این محفل احتمالأ درون ماه صفر اتفاق افتاده هست . )

شاعر اهل بیت (شفیعی استخرپشتی) درون اولین سفرش (سال 1328هجری شمسی ) بـه عتبات عالیـات کـه مصادف با اربعین حسینی بود و کاروانی از زائران شـهرستان های ساری ، نکا و منطقه ی هزار جریب بویژه کربلایی حاجیـه سیده ماه گل مـیری ( خانم لایح و مادر برزگ پدری اینجانب) - کربلایی حاج غلام حسین فلاح سارمـی (داماد لایح و شوهر ی اینجانب) - کربلایی حاج عبدالعلی درخور سارمـی - کربلایی حاج ولی ا... احمدی چورتی - کربلایی حاج جان برار ساوخی درمـی - کربلایی حاج عزیز (مختار ) قاسمـی سارمـی و کربلایی حلیمـه قاسمـی (بخشی ) سارمـی آن وجود شریف را همراهی مـی د . درون قتل گاه سرور و سالار شـهیدان حضرت ابا عبدا... الحسین (ع) ، سروده ی اربعین خویش را با آهنگ سوزان و دل نشین کـه وصف آن را زبان قاصر و قلم عاجز هست . درون حالی کـه اشک بر گونـه هایش چون قطرات باران جاری شده بود ، درون جمع زائران قرائت فرمودند و با ادامـه ی آن هر لحظه دگرگون مـی گردید کـه آثار عشق بـه معشوق درون تمام وجود درونی و بیرونی ایشان کاملأ هویدا بود ، بـه طوری کـه همـه احساس مـی د ممکن هست هر لحظه بـه دیـار دوست بشتابد . وقتی بـه این دو بیت آخر رسید :

یـا اله العالمـین ای خالق ارض و سمـا                             مـی دهم سوگند تـو را از حرمت آل عـبـا

حـق آه قلب اهـل بـیـت شـاه کـربـلا                             دست لایح بر ضریح شاه مظلومان رسان

از هوش رفت . آن گاه کـه به هوش آمد . علت را جویـا شدند . اعلام نمود ، سالیـان سال از خداوند سبحان آرزوی چنین روزی را داشتم کـه (دست لایح بر ضریح شاه مظلومان رسان ) اما چه آرزویی ؟ حال کـه به آرزویم رسیدم غم مضاعفی وجودم را فرا گرفت .

چرا درون دنیـایی کـه آفریده ی حضرت حق هست ، سنگدلان و نابخردانی هستند که  فهم جایگاه انسانیت و بشریت را ندارند و از بهایم هم کمترند ؟ و در حقانی کـه در عالم معنوی مورد احترام هستند ، این گونـه ظلم روا مـی دارند ؟

چرا حتما اشرف مخلوقات عالم را درون عصر خود این گونـه شـهید نمایند و ما بـه جای آرزوهای شاد ، حتما آرزوی زیـارتانی را داشته باشیم کـه بر آنان ظلم های فراوان شده هست ؟ چرا امروز هنوز بخود نیـامده ایم و در مقابل یزیدیـان مبارزه نمـی کنیم ؟

چرا خوبان عالم بویژه اهل بیت عصمت و طهارت حتما این چنین مورد جور و ستم اشقیـا قرار گیرند ؟

نـه تنـها درون عقل و منطق نمـی گنجد ، بلکه هیچ صاحبدل و آزادمردی آن را نمـی پسندد ، کیست کـه آن را درک کند  و از خود بیخود نگردد ؟ چرا برخی کـه خود را پارسا و صاحب نظر مـی دانستند سکوت اختیـار د ؟

                                               روحش شاد و یـادش که تا ابد جاودان باد

                              گردآورنده : سید یحیی مـیری   نوه ی مرحوم سید رضا شفیعی (لایح)




[وبلاگ شخصی سید یحیی مـیری اهنگ کردی شیتی کردم عقلی بردم]

نویسنده و منبع |